vrijdag 5 juli 2013

DIY: Maak je eigen krijtverf...

How To Make Chalk Paint
Bron Foto: www.clumsycrafter.com

Ik vind het altijd fijn als andere creatieve mensen hun kennis delen. Zo kwam ik dit recept voor krijtverf tegen en je hebt er maar 3 eenvoudige ingrediënten voor nodig! Kijk daar hou ik nou van, niet te moeilijk en ook nog eens kostenbesparend. ( het originele bericht vind je hier)

Wat heb je nodig?

1 kopje (240 ml) verf op waterbasis
1 eetlepel gips
1/4 kopje (60 ml) heet water

Meng de verf en het gips goed door elkaar, gebruik hiervoor een lepel zodat je de klontjes stuk kunt drukken tegen de rand van je kommetje. Wanneer je een gladde massa hebt, voeg je hier langzaam heet water bij, even goed door roeren en dan gebruiken.
Wanneer de verf droog is kun je het beschermen door het in te wrijven met een blanke meubelwas.

Nou, dat klinkt toch helemaal niet ingewikkeld! Zo maak je eenvoudig zelf je eigen krijtverf in elke kleur die je wil!

Veel schilder plezier!

x Irene x

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuke DIY! nu heb ik eigenlijk een vraagje. ik probeer al een dikke twee weken ook zelf krijtverf te maken. alleen lukt mij dit niet. ik heb het geprobeerd met gips van het merk Knauf (is eigenlijk een soort vulmiddel en ziet grijzig uit). komt het hierdoor dat mijn verf mislukt en er erg klonterig uitziet? ik hoop op een antwoord terug want het is alsof niemand mij wilt helpen met mijn vraag. met vriendelijke groet, Rachel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rachel,

      Wat vervelend dat het je nog steeds niet is gelukt om krijtverf te maken! Volg je het bovenstaande recept?
      Misschien helpt het als je eerst gips in het water strooit, goed roeren tot het een glad mengsel is en dan dit mengsel langzaam aan de verf toevoegt. Uiteraard alles goed door elkaar roeren voor je het gebruikt.
      Je hebt van het merk Knauf ook modelgips, speciaal voor het gieten van beeldjes of andere vormen, dit droogt altijd mooi wit op en ziet er ook wit uit, misschien werkt dat beter?
      Ik hoop dat ik je een beetje verder heb kunnen helpen!
      Vriendelijke groet, Irene

      Verwijderen
    2. Dankje Irene voor je antwoord! ik heb zojuist modelgips gehaald dus ik ga het nog eens proberen. ook heb ik opgezocht wat een cup is en het schijnt 236ml te zijn dus ik ga me hier eens strikt aan houden. de aanhouder wint!

      Nogmaals bedankt en ik heb je blog pas ontdekt en raak niet uitgesnuffeld haha

      Verwijderen
    3. Succes! Ik hoor het graag van je als het je gelukt is en hoe je het precies gedaan hebt!
      En snuffel gerust verder op mijn blog! ;-)

      Verwijderen
  2. Net gemaakt en zit al op het hout. Moeten nog één of twee lakjes op. Benieuwd of je het kan bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook benieuwd of je deze verf kunt bewaren, ik heb een vermoeden van niet omdat je er volgens het originele bericht direct mee moet gaan schilderen. Ik hoor het graag als het wel kan Notty Norma!

      Verwijderen
  3. ik zou geen lak gebruiken op kalkverf... Annie Sloan gebruikt was....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn ervaring voor het ultieme zelf krijtverf recept (mijn hele huis zit onder de krijtverf) is toch met krijt als hoofdingredient. Het heet niet voor niets krijtverf. Ik heb vele recepten voorbij zien komen met cement, voegmiddel, bakingsoda, etc. Gips is te grof en verhardt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carolien,

      Bedankt voor je reactie en tip! Misschien wil je uitleggen hoe jij jouw krijtverf maakt? Welke ingredienten gebruik jij voor de verf?
      Ik vind het altijd fijn om ervaringen te horen, ik kan hierdoor wellicht mijn bericht over het maken van krijtverf aanpassen.

      Groetjes Irene

      Verwijderen
    2. Hoewel het alweer wat jaartjes geleden is, is het voor mensen die nu dezelfde vraag hebben wel interessant: met krijt wordt in dit geval bedoeld calciumcarbonaat (gips is calciumsulfaat). je kunt het poeder kopen of zelf maken door eierschalen fijn te malen in een (oude) koffiemolen (eierschaal is 80% calciumcarbonaat). Het schijnt dat het toevoegen van talkpoeder ook nog voordelen heeft. Muurvuller is gips en talk, misschien valt het ook te proberen met muurvuller.

      Verwijderen