woensdag 9 januari 2013

Bananenpannenkoekjes


Pannenkoeken de meeste kinderen zijn er gek op, tenminste mijn zoontje wel! 
De geschiedenis leert ons dat de eerste vermeldingen van de pannenkoek te vinden zijn in China en Nepal. In de 12e eeuw werd dit oude recept door kruisvaarders meegenomen naar Europa. De pannenkoek bestaat dus al eventjes! Vroeger kocht ik lekker makkelijk van die kant en klaar pakken waar je alleen nog je melk en eieren aan toe hoefde toe te voegen. Soms waagden we ons zelfs aan de kant en klare pannenkoeken die je alleen hoeft op te warmen. Maar om eerlijk te zijn vind ik die echt niet lekker. Omdat we toch wat bewuster en vooral gezonder willen gaan leven maakte ik de laatste tijd mijn beslag zelf, met melk, eieren, bloem, zout en wat kaneel. Deze bananenpannenkoekjes vormen een leuke variatie op de traditionele pannenkoeken.
Omdat het beslag van deze pannenkoeken dikker is, kan je er leuke kleine pannenkoekjes mee bakken. Zo kunnen de kinderen fijn mee helpen met bakken en gaat het omkeren een stuk makkelijker!


De Ingrediënten voor ongeveer 10 pannenkoekjes zijn:


1 cup bloem
1 tl bakpoeder
1/4 tl zout
1/2 tl kaneel
1 cup melk
1 banaan
1 tl vanilla extract
boter/olie



Bereidingswijze:

Meng in een kom de droge ingrediënten  bloem, bakpoeder, zout en kaneel. In een andere kom pureer je de banaan met een vork en voeg je de melk en vanille-extract toe. Doe alles bij elkaar en roer dit geheel goed door.
Verwarm  wat boter/olie in een koekenpan en bak de pannenkoekjes in enkele minuten aan beide kanten licht bruin. Het beslag is dik dus je krijgt echte Amerikaanse Pancakes. Maak kleine pannenkoekjes dan zijn ze makkelijker om te draaien. Je kunt eventueel bosbessen of krentjes toevoegen, doe dit dan tijdens het mengen.
Ik eet de pannenkoekjes altijd met Ahornsiroop, dit is een gezondere variant op gewone stroop en persoonlijk vind ik het veel lekkerder.

Eet smakelijk!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten